بازدید از کارخانه شیلتون

توسط بنیاد تعاون
1 دقیقه خواندن

شرکت حامیان امید فردا با هدف همکاری فی ما بین با شرکت پروتئین ایران با نام تجاری شیلتون درسطح مدیرعامل شرکت حامیان امید فردا مهدی یار انصاری و همراهان ایشان با میزبانی رئیس هیأت مدیره حمزه مدیر عامل ، میری مدیر کارخانه عباسی و مدیران فروش رضوانی و اسماعیلی درکارخانه شیلیتون برگزار گردید .

شایان ذکر است که در راستای تحقق این هدف استراتژیک و مشاهده تمامی محصولات کارخانه و روند خط تولید ، بازدید از کارخانه شیلتون در تاریخ 22 آبان 1402 از ساعت 11 الی 14صورت پذیرف.

در ابتدای بازدید عباسی مدیر داخلی کارخانه  ، ضمن استقبال و خوش آمدگویی به مدیرعامل شرکت بازرگانی حامیان امید فردا و همراهان  به معرفی مدیران ارشد و کارشناسان مجرب حاضر در جمع و توضیح مختصرومفیدی از شرکت پروتئین ایران با نام تجاری شیلتون پرداختند که شرکت در سال 1374 با هدف تولید انواع کنسروهای گوشتی و غیرگوشتی با استفاده ازدانش متخصصین برجسته مواد غذایی و پیشرفته ترین تکنولوژی و اندیشه حفظ خواص طبیعی موادغذایی ورعایت استانداردهای ملی و جهانی برای عرضه محصولات خود به بازار ایران و جهان تاسیس گردید.

شرکت با استفاده از مجهز ترین ماشین آلات مدرن و استقرار سیستم های مدیریت کیفیت HACCP و ISO:22000 . 2018 پشتوانه ارتقا کیفیت و رضایتمندی مشتریان بوده و پایش آنلاین فرآیندهای تولید روزانه محصولات و ارزیابی بهداشتی مستمر کلیه پیمانکاران و تأمین کنندگان ضامن رسیدن به این هدف بوده است .

در ادامه توضیحات خود بیان کردند که احداث کارخانه در سه فاز مختلف به شرح زیر در نظر گرفته شده استفاز اول : احداث خط تولید تن ماهی با برند شیلتون با ظرفیت تولید روزانه 90 تن وتعداد 120 هزار قوطی وتولید کنسرو مرغ با برند شیلتون با ظرفیت تولید روزانه 15 تن و تعداد 60 هزار قوطی  فاز دوم : احداث خط تولید رب گوجه فرنگی با برند شیلتون با ظرفیت تولید فصلی 50 تن که باتوجه به نیاز در بسته بندی های متفاوت قرار میگیرد ، فاز سوم : احداث خط تولید انواع سس با برند شیلتون در ادمه حاضرین ضمن معرفی و آشنایی با یکدیگر درابتدا از یکی از بزرگترین خطوط تولید تن ماهی در ایران ، خط تولید رب گوجه فرنگی ، خط تولید انواع سس ، آزمایشگاه های غذایی و واحد تحقیق و توسعه دیدن نمودند.

روند تولید تن ماهی

ماهی مورد استفاده برای تولید تن ماهی در این کارخانه ماهی هوور می باشد که از دریای عمان و آفریقا صید می شود.

در ابتدا برای اینکه ماهی ها از حالت منجمد و یخ زده خارج شوند ، فرآیند دیفراستینگ از طریق قرار دادن ماهی ها دروان های استخر مانند بزرگی که به همین منظورساخته شده اند ، انجام می گیرد.

وقتی ماهی به حالت طبیعی خود برگردد ، قبل از انجام هر کاری و برای ورود به مراحل بعد توسط دستگاه اره استخوان بر، ماهی های بزرگ را به تکه های کوچک تری تبدیل می کنند.

 مرحله عملیات تمیز کاری و حذف قسمت های اضافی بدن ماهی ها میباشد که روی دستگاهی به نام نوار کانتینیوس انجام می شود.

تکه های بزرگ گوشت برش خورده ماهی روی این دستگاه قرار می گیرند و پرسنل همزمان با حرکت این تکه ها عملیات تمیزکاری را انجام میدهندوبخش انتهایی دستگاه کانتینیوس تمیز کاری دارای دوش های آب مخصوصی است که تکه های گوشت ماهی پس از تمیز کاری توسط اپراتورها ، در این قسمت شسته شده و آماده انتقال به مرحله پیش پخت در خط تولید تن ماهی می شوند.

در این مرحله قطعات ماهی روی سینی های مخصوصی از جنس استیل چیده می شوند و توسط واگن حمل مخصوصی، سینی ها وارد دستگاه اتوکلاو پیش پخت ماهی می شوند.

در اتوکلاو پیش پخت قطعات ماهی با استفاده از بخار آب تا دمای حدود ۱۰۰ درجه سانتیگراد حرارت داده می شوندعملیات پیش پخت موجب می شود که شرایط برای انجام تمیزکاری نهایی که شامل حذف فلس ها واستخوان ها از قطعات گوشت ماهی می باشد، مهیا شود.

قطعات گوشت ماهی پس از انجام فرآیند پیش پخت ، آماده ورود به مرحله فیله گیری می باشند اما قبل از آن مدت زمانی را وارد محفظه ای به نام دستگاه مه پاش می شوند.

پس از خروج از محفظه و تونل مه پاش ، فیله گیری نهایی انجام می شود ، برای فیله گیری ماهی در این قسمت از دستگاه نوار کانتینیوس سه طبقه استفاده می شود.

این دستگاه عملیات انتقال دائمی و پیوسته گوشت ماهی را در خط تولید تن ماهی انجام می دهد به طوری که گوشت ماهی پوست گیری شده از یک طرف وارد این دستگاه می شود و از سوی دیگر آن فیله های گوشت پاک و تمیز و استخوان گیری شده خارج شده و به سمت دستگاه پرکن هدایت می شود.

گوشت ماهی تمیز شده و بدون استخوان ، آماده قرار گرفتن درون قوطی های کنسرو می باشد همه محصولات غذایی کنسروی قبل از عملیات دربندی نیازمند فرایند هواگیری می باشد که توسط دستگاهی به نام دستگاه اگزاست انجام می شود.

عملیات دربندی قوطی های کنسرو توسط دستگاه ویژه این کار یعنی ، دستگاه دربندی انجام میشود.

عملیات دربندی باعث می شود مقداری از محتویات درون قوطی مانند گوشت و روغن ، روی بدنه و درب قوطی کنسرو ریخته شود به همین دلیل قوطی های دربندی قبل از وارد شدن به مرحله فرایند حرارتی استریلیزاسیون توسط دستگاه قوطی شور با آب جوش شسته و تمیز می شوند.

قوطی های کنسرو تن ماهی پس از طی کردن مدت زمان لازم فرایند پخت نهایی و استریلیزاسیون در دستگاه اتوکلاو ، توسط آب سرد با دمای محیط خنک می شوند و پس از اینکه کاملا خشک شدند ، آماده انتقال به بخش بسته بندی نهایی و انبار می باشند که بسته بندی به صورت شرینک پک انجام می شود و بسته های تن ماهی خروجی از این دستگاه راهی انبار محصولات می شوند.

لازم به ذکر می باشد که روند تولید کنسرو مرغ هم با کمی تغییر و در زمان مشخص و برنامه ریزی شده به همین شکل می باشد. 

در ادامه از محل نگهداری ماهی های منجمد هم بازدید شد.

روند تولید رب گوجه فرنگی

در ابتدا خانم قنبری مسئول کنترل کیفیت و مدیر تولید بخش مربوطه توضیحاتی در خصوص فرآیند تبدیل گوجه فرنگی به رب ارائه دادند و سپس به همراه تیم بازدید وارد خط تولید شدند.

در ادامه بیان کردند که روند تولید به این صورت می باشد ، گوجه فرنگی ها را به صورت سبدهای مختلف دریافت می‌کنند و تیم کنترل کیفیت محصولات خریداری شده را چک می‌کنند و پس از بررسی استانداردها و تأیید تازگی محصول ، آنها را به کانال بزرگی که آب به صورت پمپاژ می باشد منتقل می‌کنند.

در انتهای کانال ها صفحات مشبکی وجود دارد که گل و لای گوجه از آن عبور کرده و در نهایت آب سیرکوله می شود و بعد از ان وارد صفحات مشبک می شود و به خوبی اضافات آنها گرفته می‌شود در کارخانه های بزرگ و استاندارد ، سیستمی وجود دارد که به وسیله جریان هوا گوجه فرنگی ها را در آب به حرکت در می‌آورند تا به خوبی شسته شوند.

در مرحله آخر شستشو ، گوجه فرنگی ها از زیر دوش های آب عبور می‌کنند در همین حین تیم پاکسازی ، گوجه های له شده و یا فاسد را از دیگر محصولات جدا می‌کنند تا محصولی خالص و با کیفیت به مرحله بعدی برسد.

نام این مرحله در کارخانه ، سورتینگ است. مرحله سورتینگ مانع انتقال قارچ ها ، باکتری ها ، گرد و خاک ، مواد اضافی و گوجه فرنگی های خراب می‌شود.

گوجه فرنگی برای تبدیل شدن به رب باید به خوبی خرد شود که وارد دستگاه های کراشر می‌شوند.

این دستگاه ها با تیغه های ثابت و متحرک ، گوجه فرنگی ها را خرد می‌کند ، گوجه فرنگی در دو مرحله از صافی عبور میکند تا تمام پالپ ها و دانه های شکسته و ریزی که با چشم رویت نمی شود به صورت کامل جدا شود و با یک بافت یکدست آماده ورود به دستگاه بعدی، یعنی هات بریک ( حرارت دادن ) شوند.

اصلی ترین مرحله پخت رب گوجه فرنگی در کارخانه مربوط به حرارت دادن است. اهمیت این مرحله در صاف کردن و تشکیل بافت رب گوجه فرنگی مشخص می‌‌شود. به هر میزان که حرارت دهی دقیق تر و بهتر باشد، رب گوجه ای خوش بافت و خوش رنگ خواهیم داشت.

در این مرحله مبدل های حرارتی ، طبق استاندارد دمای مورد نیاز را برای حرارت دادن رب گوجه فرنگی ها آماده می‌کنند.

البته این اتفاق توسط سیستم ها و فناوری های خاصی صورت می‌گیرد تا حرارت به خوبی به همه قسمت ها و بخش ها برسد و باکتری های موجود در محصول کاملا از بین برود و محصول نهایی توسط تیم کنترل کیفیت بررسی می‌شود.رب گوجه فرنگی در کارخانه بعد از گذر از تمام مراحل در مخزن های مخصوصی برای آب گیری و طعم دهی ذخیره می‌شود.

در این مرحله به اندازه های استاندارد نمک و افزودنی ها مجاز اضافه می‌شود. سپس توسط دستگاه بچ و کانتینیوس میزان غلظت یا ویسکوزیته رب گوجه تعیین و بررسی می‌شود.

استفاده از این دستگاه در مرحله پایانی به این دلیل است که آب موجود در محصول نهایی سنجیده شود تا اثرات منفی که روی رب گوجه فرنگی می‌گذارد جلوگیری شود.

این دستگاه ها توسط تیم کنترل کیفیت استفاده شده و در صورت تایید استانداردهای لازم، برای بسته بندی ارسال می‌شود.

قبل از بسته بندی ، مرحله پاستوریزه کردن محصول نیز وجود دارد که برای اطمینان از حذف میکروب ها، بعد از تعیین غلظت به مقدار لازم حرارت مجدد به محصول وارد می‌کنند. سپس قوطی های آلومینیومی را به صورت کاملا بهداشتی توسط بخار و هوا استریل کرده و وارد خطوط تولید و بسته بندی می‌کنند.

این قوطی ها توسط دستگاه ها مخصوص از رب گوجه فرنگی پر شده و درب گذاری می‌شوند.

سپس اطلاعات مورد نیاز محصول به صورت برچسب به آنها چسبیده می‌شود و آماده ارسال نهایی می‌شوند و اگر بخواهیم محصول را صادر کرده یا در انبار نگه داریم از بسته بندی استریک استفاه می کنیم.

روند تولید انواع سس

پروسه خط تولید سس های سرد با مخلوط آب ، سرکه، روغن امولسیفایر و مواد پودری وارد میکسر هموژنایزر میشوند و پس از اختلاط و عمل هموژن تحت خلا سس آماده شده تحویل واحد آزمایشگاه میشود و بعد از انجام آزمایشات حین تولید سس تایید شده وارد پرکن های بسته بندی میشود .

پروسه خط تولید سس های گرم به این صورت است که آب مورد نیاز فرمول در میکسر مربوطه توزین میشود و به دمای مورد نیاز جهت استارت خط میرسد بعد رب گوجه فرنگی ، سرکه ، ادویه و مواد پودری وارد میکسر می شوند .

پس از اختلاط تحت خلا سس نیمه آماده تحویل واحد آزمایشگاه میشود بعد از انجام آزمایشات حین تولید و کنترل طعم غلظت و بریکس، سس ارسال میشود برای مخازن پاستوریزاسیون در این مرحله که با نمایشگر plc کنترل میشود پس از اتمام زمان پاستور نمونه سس مجدد به واحد آزمایشگاه میرود و آزمون های پاستور انجام می شود.

درصورت تأیید ، وارد پرکن های بسته بندی میشه که به صورت داغ پر و بسته بندی می شوند تا از حالت پاستور خارج نشوند که اصطلاحا hot fillنامیده می شود.

با توجه به مشاهدات حاصل از بازدید ، کارخانه شیلتون به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته و رویکرد حرفه‌ ای در فرآیندهای تولید ، موفق به تولید کنسرو تن ماهی و مرغ ، رب گوجه فرنگی و انواع سس( کچاپ و بالزامیک ) با کیفیت بالا و استانداردهای بهداشتی مطلوب شده است.

همچنین ، کیفیت بسته بندی محصولات نیز بسیار مناسب بوده و به دلیل استفاده از فناوری‌های مدرن، محصولات در شرایط ایده‌آل حفظ می‌شوند.

این مجموعه درحال حاضر با دستگاه های با کیفیت و با وجود مدیران و پرسنل مجرب یکی از قطب های توانمند در عرصه تولید مواد غذایی میباشد و شایان ذکر است که این مجموعه در زمینه تولید انواع قوطی های کنسرو با دستگاه چاپ مدرن فعالیت می نماید.

بعد از اتمام بازدید با انجام پذیرایی و جلسه ای با حضور مهدی یار انصاری و همراهان ایشان با میزبانی حمزه رئیس هیأت مدیره ، میری مدیر عامل ، عبایس مدیر کارخانه و مدیران فروش آقایان رضوانی و اسماعیلی برگزار شد که در ابتدا مدیر عامل شرکت بازرگانی حامیان امید فردا توضیحاتی درخصوص مجموعه خود بیان کردند که شرکت بازرگانی حامیان امید فردا به عنوان یکی از زیرمجموعه های بنیاد تعاون زندانیان در سال 1378 تأسیس گردید.

این شرکت با مدیریت  مهدی یار انصاری و تعامل ایجاد شده از طرف مدیرعامل بنیاد ، ریاست هیأت مدیره با سازمان زندان ها در راستای تحقق اهدافی از جمله تأمین کلیه نیازهای سازمان زندان ها ، قوه قضایه و وزارت دادگستری ، در آمدزایی از طریق بازرگانی داخلی و خارجی بر اساس عدم تمرکزگرایی ، برنامه ریزی و سازما ندهی تهیه کالا و خدمات برای فروشگاه های زندان های استا نها با هم فکری مدیران مربوطه و راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای حامی در مراکز استان ها فعالیت می نماید.

رسالت این شرکت ، حامی حقوق مددجویان و… می باشد و پس از آن مذاکراتی در جهت ایجاد شرایط همکاری طرفین از جمله تأمین بخشی از نیاز زندان های سراسرکشور توسط شرکت شیلتون و به پیشنهاد انصاری مدیرعامل شرکت حامیان امید فردا مقرر گردید که تعدادی از مددجویان داخل زندان در بخش های فنی کارخانه شیلتون مشغول به کار شوند و همچنین در زمیته ظرفیت خالی تولید (Outsource ) با برند حامی محصولاتی اعم از رب گوجه فرنگی ، انواع سس و تن ماهی و کنسرو مرغ به تولید برسد به پایان انجامید.

 

 

ممکن است همچنین دوست داشته باشید

دیدگاه‌تان را بنویسید:

هجده − سیزده =

درباره پرتال خبری

پرتال خبری بنیاد تعاون زندانیان، تنها مرجع رسمی خبرگزاری و اطلاع رسانی رویدادهای نمایندگی های استانی و شرکت ها

جدیدترین ها

پربازدیدترین ها

خبرنامه بنیاد

جهت دریافت خودکار آخرین رویدادها و اخبار بنیاد تعاون، در خبرنامه بنیاد ثبت نام نمایید

تمامی حقوق متعلق به بنیاد تعاون زندانیان است. طراحی و توسعه: شرکت HOMATEC