برداشت پسته در زمین‌ های فشافویه توسط زندانیان رأی باز

توسط bonyadportaladmin
1 دقیقه خواندن

رحیم مطهرنژاد ، مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان با اشاره به اینکه حدود ۱۵۰ نفر زندانی رأی باز در اراضی فشافویه اشتغال دارند به « ایران » می‌گوید : افرادی که مشتاق به اشتغال در محیط بیرون از زندان هستند یا سابقه کاری دارند ، مشروط به حسن اخلاق بعد از درخواست ، مشمول قانون رأی باز شده و دوران محکومیت خود را در بیرون از زندان سپری می‌کنند.

جوشکاری ، رانندگی با تراکتور ، کار روی زمین ، دامداری و کشاورزی از جمله این مشاغل است ، اما حالا فصل برداشت پسته است و بیشتر کارگران برای برداشت محصول هر روز صبح در زمین‌ها حاضر می‌شوند.

به گفته وی ، از آنجایی که گذراندن دوران محکومیت این زندانیان در خارج از زندان است ، برخی از محکومان تمایل دارند که بتوانند از این امتیاز استفاده کنند، از این‌رو ، سعی می‌کنند تا با رفتار شایسته در محیط زندان ، بتوانند جزو افرادی باشند که انتخاب می‌شوند.

مطهرنژاد ، درباره ساعت کاری زندانیانی که از امتیاز رأی باز استفاده می‌کنند، توضیح می‌دهد : از ۸ صبح تا بعدازظهر بنا به نیاز کاری ، افراد در داخل اردوگاه یا در اراضی باید مشغول به کار باشند .

نیروها از اردوگاه فشافویه گرفته می‌شوند و بیشتر افرادی‌اند که سابق بر این در داخل زندان بودند و با داشتن شرایط کافی ، سند گذاشته و مشمول قانون رأی باز شده‌اند .

این افراد نمی‌توانند از شهر خارج شوند ، اما پس از اتمام ساعت کاری ، می‌توانند در کنار خانواده و در خانه خود باشند .

زندانیان مشمول رأی باز ، از حدود یک میلیون تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در ماه حقوق دریافت می‌کنند و باید ۲۲ روز در ماه کار کنند.

او در ادامه با اشاره به ۴۵۰ هکتار باغ که برای فعالیت زندانیان رأی باز درنظر گرفته شده ، اظهار می‌دارد : در دو فاز استارت کار زده شد.

فاز اول شامل ۱۲۴ هکتار که در سال ۱۳۹۴ شروع شده و فاز دوم هم در اسفند ماه ۱۳۹۷ شروع شد. البته فاز سوم هم وجود دارد که زیرساخت‌ های آن به انجام رسیده است و در اسفند ماه سال‌ جاری کاشت درختان آن انجام خواهد شد .

در حال حاضر ۱۰۱ مددجو در باغ پسته در حال فعالیت هستند ، البته این رقم ثابت نیست و با آزادی زندانیان کاهش یافته و دوباره مددجو دریافت می‌شود .

واحد شیلات هم ۲۰ هزار قطعه‌ای است که ماهی سردآبی قزل آلا در آن پرورش داده می‌شود. این واحد ۴ سال است که فعالیت مستمر دارد. هر ساله یک دوره در ۶ ماهه دوم سال ، کار انجام می‌شود و تا پیش از نوروز تمامی ماهی‌ها به فروش می‌ رسند .

در واحد پرورش شترمرغ هم ۶۰ قطعه به‌صورت پایلوت آغاز به کار کرده و ظرفیت آن هم در مجموع ۳۰۰ قطعه شترمرغ است .

در حوزه زنبور عسل و تولید این محصول هم در فشافویه فعال هستیم.

در حوزه دامپروری ، ۷ هزار رأس گوسفند وجود دارد و در باغ‌ ها نیز یونجه ، کلزا ، گندم ، کاه و کلش ، پسته، زیتون و گل محمدی کشت می‌کنیم.

مطهرنژاد در خاتمه درباره هزینه‌کرد درآمدها ، می‌گوید : درآمد حاصل از فروش محصولات ، سرمایه‌گذاری‌ جدید شده و بخشی هم صرف حقوق زندانیان شاغل ، آموزش‌های ویژه در حوزه اشتغال ، آزادسازی زندانیان ، کمک هزینه زندگی خانواده‌ های مددجویان و اشتغالزایی‌های جدید می‌شود.

bonyad-taavon-news-0118

ممکن است همچنین دوست داشته باشید

دیدگاه‌تان را بنویسید:

چهار × 4 =

درباره پرتال خبری

پرتال خبری بنیاد تعاون زندانیان، تنها مرجع رسمی خبرگزاری و اطلاع رسانی رویدادهای نمایندگی های استانی و شرکت ها

جدیدترین ها

پربازدیدترین ها

خبرنامه بنیاد

جهت دریافت خودکار آخرین رویدادها و اخبار بنیاد تعاون، در خبرنامه بنیاد ثبت نام نمایید

تمامی حقوق متعلق به بنیاد تعاون زندانیان است. طراحی و توسعه: شرکت HOMATEC